onsdag 22. oktober 2014

Den passer!!!

Når Aurora var 3-4 mnd hadde jeg allerede lagt på meg noen kg etter fødselen.
Jeg var på handletur med en venninne og zizzi hadde salg på dongeribukser som var satt ned fra 8-900 kr til 200. Jeg fant en jeg likte men fikk den akkurat ikke igjen i livet.
jaja, tenkte jeg. Skal jo ned i vekt så kan jo ha den som en delmål bukse. Så jeg kjøpte den.

Istedenfor å gå ned i vekt så krøp det heller på flere kilo. Plutselig ble den korte veien før buksen ville passe veldig lang.

Idag etter å ha veid meg kom jeg på den buksen. Jeg prøvde den og den satt som et skudd!!
Jubel og glede :D

Jeg har forresten gått ned 0,7 kg denne uken.


søndag 19. oktober 2014

Bra på Best

Jeg har jo som sagt begynt i ny jobb på Vaage karosseri som er en Best bensinstasjon.
Jeg grugledet meg når jeg skulle begynne. Ville jeg like arbeidsplassen? var det godt miljø og hyggelige kollegaer?

Jeg troppet opp første dagen og ble tatt veldig godt imot av både sjefen og de som var på jobb. Det ble en del informasjon og omvisning. Jeg kom raskt inn i det meste siden jeg har jobbet i både butikk og med mat før.

Jeg har nå jobbet der i to uker og kan konkludere med at jeg stortrives! Det er et kjempe godt miljø og alle mine kollegaer er helt super.
Jeg jobber faktisk med en som mamma jobbet med i mange år på shell select i sine yngre dager. Verden er ikke stor..hehe.

Litt tungt er det når tidligvaktene begynner kl 05 eller 07. Jeg som er vant til å begynne tidligst kl 10.
Men det er deilig å være ferdig tidlig og ha mye igjen av dagen :)











torsdag 16. oktober 2014

-10 kg!

Halleluja! Jeg har gått ned 10,2 kg på 9 uker!

Totalt har jeg mistet 11 cm rundt midjen, 13 cm rundt sideflesket, 9 cm rund rumpa og 5 rundt lårene. 

Denne uken har jeg gått ned 1,1 kg.

Det har ikke vært problemfritt. Etter jeg startet i ny jobb der jeg er omringet at alle slags fristelser er det mye vanskeligere å holde seg i skinnet og å spise ofte nok.
Men jeg har en jobb der jeg beveger meg mye så det er jo en pluss.

Det er 10 uker til jul og da skal jeg ifølge mitt første delmål gå ned 5 kg til.




torsdag 9. oktober 2014

Fat 2 fab

Igår var det atter engang veiedag og jeg ble positivt overrasket av resultatet. Jeg forventer at kroppen snart kommer til å bremse og jeg får en uke med vektstopp, det er helt normalt. Kroppen vil jo ha fettet sitt og når det plutselig minker så tviholder den på det. Så litt stagnering hører med. Men ikke denne uken for jeg har gått ned 1,2 kg!!!

Nå har jeg gått ned totalt 9,1 kg og veier det samme som jeg gjorde 2 uker etter jeg fødte Aurora. Gleder meg til å bli kvitt alle gravidkiloene! Merker allerede at knærne belastes betydelig mindre når jeg trener og at mange øvelser er lettere å utføre.

Jeg synes det er kjempe godt å høre andre si at de ser jeg har gått en del ned i vekt, det hjelper både på selvtillit og motivasjon. Jeg ser det ikke noe særlig selv, er litt svidd i hodet når det kommer til mitt eget speilbilde.

Dietten går fortsatt veldig fint. På fredag var jeg på jentekveld med god mat, vin og mye godis på bordet. Jeg spiste og koste meg uten og overdrive. Kan jo ikke bli helt nazi heller. Når det er en livsstilsendring og ikke harddiett så hører kosekvelder med.

Jeg trener det jeg synes er gøy, som stram opp og bodystep. Har veldig lyst til å begynne på volleyball så må finne ut om det er noe sånt for voksne her ute på landet.

Min følgesvenn i vesken

Ønsker alle lesere en fin helg:)

onsdag 8. oktober 2014

4 års kontroll

På mandag var vi på helsestasjonen med Gabriella. Hun var blitt innkalt til 4 års kontroll og vi var alle kjempe spente.
Jeg hadde forklart henne i forkant hva vi skulle og hun gledet seg veldig!

Helsesøsteren jeg har til begge jentene mine er helt super! Hun er alltid smilende og blid samtidig som hun er mild og god.
Gabriella var litt sjenret i begynnelsen, men med den varme mottagelsen til hesesøsteren ble hun fort varm i trøyen.

Aller først satte HS fram en del leker på rekke og rad på skrivebordet sitt og forklarte Gabriella at først skulle hun velge en leke, så skulle Gabriella få velge neste.
Hun valgte en leke der du åpner opp, så er det en helt lik inni bare mindre, som du igjen åpner opp og finner en lik..osv.
Gabriella skulle åpne opp for og så fortelle hvilken farge det var på hver. Hun kunne alle på rams. Inni den aller siste var det en ring, den skulle hun få som premie.

Etter at hun hadde tatt utav alle og funnet ringen så skulle hun plassere de forskjellige plasser på en stol. Vist helsesøster f.eks sa hun skulle stille en ved siden av stolen, så skulle Gabriella selv finne ut hvor det er (helsesøster sin regel: ingenting er feil). Gabriella klarte alle kjempe fint, men det var litt vanskelig å vite hva som var bak. Når hun var ferdig med dette skulle hun ta alle sammen oppi hverandre igjen og det var null problem.

Så var det Gabriella sin tur til å¨velge hva de skulle leke med og hun valgte en pose med forskjellige ting oppi. Da skulle hun ta hånden oppi og fortelle hva hun trodde det var for noe før hun tok den utav. Hun klarte alle sammen! Jeg var kjempe imponert for det var ikke alt som var enkelt.

Etter det så var det synstest. Først høyre øye, så venstre. Det blir ingen henvisning til øyelege for hun hadde perfekt syn :)

Fikk til og med testet dybdesynet med 3D briller. Var vist litt ekkelt å se en stor bille som så veeldig levende ut..hehe.
Hun kunne både kaste og ta imot ball, balansere på streken, gå på tå, gå på hel og hinke.

Og lille store 4 åringen vår har blitt 107 cm lang og 18,2 kg. Helt perfekt ifølge vekstkurven sin <3

Etter måling så fikk Gabriella tegne til helsesøsteren. Hun fikk først beskjed om hva hun skulle tegne, som f.eks sirkel og kryss. Så skulle hun tegne et menneske sånn som hun ville. Gabriella skrev alle bokstavene hun kunne og helsesøsteren var veldig imponert! Tegningen skal hun spare på og vise til Gabriella på førskolekontrollen om 2 år.

Helt til slutt ble det vist noen bilder som Gabriella og HS snakket om. Hun beskrev bildene og HS stilte spørsmål.

Konklusjonen var at Gabriella var en veldig smart jente. Hun har god motorikk, perfekt syn og snakker helt reint.

Eg boblet over av stolthet der jeg satt og var kjempe glad for at det ikke var nødvendig med noen videre henvisninger. Gabriella kom ut derfra smilende som en sol og med 3 ringer på fingrene som hun hadde fått i premier.
Tusen takk til vår supre helsesøster som gjorde dette til en kjempe fin opplevelse :)

fredag 3. oktober 2014

Mine slanketips

Her er mine beste slanketips som jeg selv følger. Dette er noe som funker veldig bra for MEG men jeg kan ikke garantere at det er det beste for alle andre.

1. Lag en liste over hvorfor du vil ned i vekt. Gjerne med bilder av din nåværende vekt. Dette er fint å se tilbake på når motivasjonen daler for å minne deg på hvorfor du bør fortsette. Skriv også ned hva du tror blir bedre når du når målet ditt.

2. Lag deg realistiske delmål, da blir ikke veien så lang. F.eks 5 kg om gangen eller kommen ned under et titall. Du kan og finne fram et klesplagg i en str for liten som du vil skal passe igjen.

3. Det er lurt å måle seg med målebånd i tillegg til å veie seg for selv om man ikke har gått ned så mye i kg så kan man likevel ha mistet cm da muskler veier mer en fett og vann/syklus ol kan påvirke vekten.

4. Spis ofte og LITE. Jeg spiser 6 ganger for dagen og halvparten så mye om gangen som jeg pleide. Det går max 3 timer mellom hvert måltid. Holdes blodsukkeret stabilt så vil man ikke bli snopesyk hele tiden og heller ikke overspise neste måltid.

5. Drikk mye mellom måltidene. Ofte når man føler seg litt sulten så er man egentlig bare tørst.

6. Om man småspiser mye ila en dag så er det som regel kjedespising. Prøv å legg merke til når du kjeder deg og prøv å finn på noe som kan distrahere deg fra lysten på mat.

7. Har du en travel hverdag så planlegg måltidene på forhånd. Om man skal på farten der det ofte blir et stopp innom 7 eleven, pakk med deg noe sunt og godt.
Jeg har ALLTID en nutrilett bar eller et wasa ferdigsmurt knekkebrød med i vesken i tilfelle det går for lang tid til neste måltid.

8. Når du spiser (spesielt middag) så spis saaaaakte. Tygg maten godt, kjenn hva den smaker, nyt den. Bruk helst 15-20 min på å spise. Legg ned bestikket mellom hver munnfull.

9. Spis middag fra en frokosttallerken. Når det ser ut som en full tallerken så vil det visuelt føles som du spiser mer mat. Sett heller ikke pannene på bordet, la de stå på komfyren. Når de ikke står rett framfor deg så vil du heller ikke forsyne deg mer en du burde.

10. Kos deg. Spis sunt og normal hverdagskost i ukedagene. Men når helgen kommer, kos deg. Ikke stapp i trynet, men når f.eks fredagstacoen kommer på bordet (jeg bytter ut kjøttdeig med kylling eller svinekjøtteig) så spiser du taco. Men istedenfor å spise 2-3, kos deg med 1, om du pleier å ha rømme og ost på så kan du det, men du trenger vel ikke dynke den?
Og når det er tid for lørdagsgodt, trenger du egentlig den 200 grams sjokoladeplaten? Jeg kjøper meg en liten sjokolade eller veier opp 50 g chips. Storfornøyd med det!

11. Trening får alltid fart på prosessen, men trening trenger ikke være halvmaraton eller å svette over en spinningsykkel. ALT kan bli til trening. Gjør husarbeid med mer intense bevegelser mens du spretter rundt til musikk, en liten tur er bedre en ingenting, ta noen ekstra turer opp og ned trappen. Ha kileleken eller bare herje litt med ungene :)

12. Ikke overdriv treningen. Man begynner gjerne toppmotivert og trener 6 dager i uken men da vil man fortere gå lei. Begynn forsiktig og øk etterhvert. Finn noe du synes er gøy. Det er kjempe bra å trene med en venn så man kan motivere hverandre. Er også vanskeligere å droppe når man vet at noen venter på deg ;)

13. Ikke vær for hard mot deg selv. Skeier du skikkelig ut en helg og fråtser i fett og sukker så ikke tenk at no er alt ødelagt. Det er ikke ødelagt, du har bare en pitteliten omvei. Det er når man gir opp fordi du tenker at alt er ødelagt det faktisk blir ødelagt. Og en ting til, man MÅ ikke begynne på en mandag eller i morgen. Begynn NÅ!

14. En app jeg har brukt mye som eg er utrolig fornøyd med heter: Myfitnesspal. Den har det største registeret i matvarer jeg har sett, og i tillegg strekkodescanner. Du kan registrere trening, mat, vekt og cm og se grafer over nedgangen. I tillegg kan du føre dagbok og chatte med andre.

15. Få i deg nok proteiner. Spiser man for lite proteiner så vil kroppen tære på musklene og ikke fettet. Appen eg nevnte registrerer hvor mye næringsstoffer du får i deg per dag. Du bør ha minst 60g protein.  Jeg spiser og multivitamin og omega3 hver dag.

Når man gjør en sånn endring i livet så må man jobbe med det mentale for å bryte ut av sitt gamle mønster. Ikke se på det som en slankekur, men en livstilsendring som vil forandre livet ditt! Vi mennesker er vanedyr. Alle vaner kan endres om man jobber med det. Feil mentalitet er "jeg slanker meg med å spise sunt, når jeg har klart målet så kan jeg endelig kose meg igjen". Du skal kunne kose deg hele tiden, men ikke på samme måten som før, det var jo det som gjorde deg overvektig i utgangspunktet! På nettet kan man finne mangen triks for å endre mentalitet. Kanskje jeg skriver litt mer om det en annen gang.

Den eneste som kan forandre livet ditt er deg selv
Jeg har gått ned og selv om jeg fortsatt er overvektig så føler jeg meg mye bedre en noensinne!
Lykke til med din nye livstil :)

Slenger med et bilde av tallerkenmodellen som viser hvordan man bør fordele de forskjellige næringstoffene på fatet.


onsdag 1. oktober 2014

Nedgangen uke 7

En ny uke er gått siden sist veiing og det går fortsatt nedover.
Denne uken har jeg trent veldig mye og veldig hard trening. På lørdag var jeg på en 75 minutters bodystep time og jeg tror alle i hele salen var helt gjennomvåte av svette. En beinhard time men fy så deilig når man er ferdig!

Lørdags ettermiddag var jeg i bursdagbesøk og da begrenset jeg meg til et lite kakestykke, også ble det litt popcorn til lørdagsfilmen sammen med gubben.
Ellers har det gått i sunn og god mat. Jeg har blitt skikkelig hekta på laks i det siste så det går det mye av.

Når jeg trakket på vekten idag tidlig så viste den -1,2 kg!
Kjempe gøy og gir meg enda mer motivasjon:)

Totalt har jeg gått ned 8 kg og jeg har krympet 11 cm rundt midjen.

Er mange som spør om tips til å gå ned i vekt.
Tenkte jeg skulle lage et eget innlegg om hva jeg har gjort til nå.


Bilde fra bodystep timen på lørdag lånt fra fb siden til Sprek og Blid.

tirsdag 30. september 2014

Ny jobb!

Da har jeg omsider fått meg ny jobb. Jeg fikk jobben jeg var på intervju til for noen uker siden og skal nå jobbe som butikkmedarbeider på Vaage karosseri. Det er en bensinstasjon bare et par kilometer fra der vi bor. Praktisk når det er så nærmt at jeg kan sykle til jobb :)

Jeg starter neste uke og er kjempe spent:) Å jobbe i butikk og med mat er jo noe jeg har gjort mye før, men det blir likevel et helt annet miljø en tidligere.

En ting er sikkert og det er at det skal bli deilig å komme seg i jobb igjen og ikke gå hjemme som naver.


Ha en fin uke dere som titter innom:)

fredag 26. september 2014

Huset- før og etter

I sommer malte vi huset, og det var noe som virkelig trengtes.
Med et så stort hus som skulle males i to strøk var vi heldig med at denne sommeren ble finere enn noen sinne!
Her er før og etter bilder av huset vårt :)







Jeg er kjempe fornøyd med den nye fargen og håper virkelig drygolin holder løftet sitt om at den varer i 10 år for denne malejobben vil jeg ikke ha igjen med det første ;)

onsdag 24. september 2014

Nedgangen

En ny uke er gått og vekten kryper nedover.
Onsdag er veiedag fordi jeg startet på en onsdag og fordi det er så typisk å ha det på en mandag;)

Vekten idag viste -0,7 kg så det totale vekttapet er nå 7 kg. Ser det ikke på meg selv enda men Marius sier han ser det godt.

Trening og mat går kjempe fint. Jeg går for det meste tur hver dag. Elsker å gå i skauen. Ellers går jeg på stram opp eller spinning på treningsenteret.

Jeg spiser 6 små måltider for dagen og drikker 2 liter vann. Som regel spiser jeg veldig sunt, men er lov å kose seg innimellom også, så lenge måltidet fortsatt er lite.

På lørdag var jeg på jentekveld med mye god tapas, chips og godis. Merket det var vanskelig å ikke overspise, men gikk tydeligvis bra siden jeg har klart å gå ned denne uken.

Har satt meg et delmål på -15 kg til jul. 8 kg på 3 mnd synes jeg er et realistisk mål. Så no er det bare til å stå på videre!



lørdag 13. september 2014

Smootie oppskrift

Smoothie har blitt populært nå som jeg er på diett. Her er oppskriften jeg bruker:

150 g frosne bær
1 boks med skyr (mager kesam kan også brukes)
litt melk

Gi alt en runde i blenderen og voila, sunn og god smoothie. Kan og putte litt havregryn i, da metter den mer som et måltid.


torsdag 11. september 2014

Gøy å være spontan

Etter at vi ble tobarnsforeldre har vi vært skikkelig dårlig til å komme oss ut begge to sammen. Det blir plutselig litt mer styr å få barnevakt og ting må planlegges i god tid.
Sist vi var på date sammen var faktisk på bursdagen min i desember i fjor!!

Igår kveld kom det spontant fra Marius: "jeg tar fri fra jobb i morgen så tar vi oss en tur på kino og en god lunj i byn". Og det gjorde vi:)

Er ikke all verdens utvalg i filmer kl 11 om morgenen men vi endte opp på Teenage Mutant Ninja. Ganske bra til å være en remake. I tillegg fikk vi hele kinosalen for oss selv :)
Etterpå spiste vi deilig lunsj på fridays.

Er første gang vi har vært på date sammen på formiddagen, men gu kor deilig det var!







Må bare nevne at slankingen går strålende. Selv om jeg var på date så holdt jeg meg til dietten. På kino var det ingen popcorn og brus. Hadde smoothie og vann å kose meg med, og på fridays spiste jeg wraps og droppet pomfrien. Og det beste er at godis og junkfood ikke har vært et savn en eneste dag! Eneste er pepsi maxen, den savner jeg.

Ønsker alle lesere en fin kveld:)

fredag 5. september 2014

Jeg prøver igjen

Det er jo ingen hemmelighet at jeg har slitt med overvekt etter to graviditeter og det har på ingen måte gått riktige veien med vektnålen.
Jeg har prøvd utallige mange ganger å gå ned i vekt på forskjellige måter og det går alltid så fint i begynnelsen. Men siden det er snakk om så mange kilo så daler motivasjonen etterhvert også er jeg tilbake der jeg startet.

Men jeg kan jo ikke gi opp, jeg hater jo å ha det sånn som jeg har. Så elendig selvtillit, dårlig form til å være så aktiv med ungene som jeg vil, hvordan det går utover helsen.
Så jeg prøver igjen. Med en gigantisk porsjon motivasjon og et skreddersydd slankeprogram.

Så langt har det gått veldig fint. Jeg spiser veldig lite og veldig ofte. Sunn mat, ingen dritt. Drikker masse mellom måltidene. Sørger for at blodsukkeret holder seg stabilt og trener flere ganger i uken. Jeg har allerede mistet 4 kg, hurra! og mange flere skal det bli.

Jeg har nok nevnt det før, men jeg har en kjole jeg gikk med før jeg ble gravid med Gabriella. Den SKAL passe igjen, når den gjør det, da er målet nådd.

Men for å klare å holde dietten på lang sikt trenger jeg hjelp. Jeg trenger at de som jeg omgås ikke "presser" på meg mat. At de ikke sier ting som "du må no spise mer en det", "du kan no kose deg litt akkurat i dag" osv. Jeg vet at ingen sier det for å ødelegge noe, det er jo i beste mening. Men  det har alltid vært alle disse utskeielsene "bare idag" som har gjort at jeg faller av den gode sti og sliter med å komme meg innpå igjen.

Jeg er veldig fornøyd med denne dietten. Jeg er aldri sulten, heller ikke godtesyk siden jeg holder blodsukkeret så stabilt og jeg føler meg bedre en noen sinne.

Nå er det bare til å holde seg inne på den gode stien, og om noen måneder så står jeg forhåpentligvis og stråler i den lilla kjolen min, som forresten er Marius sin favoritt ;)


mandag 1. september 2014

Sommerferien vår

I begynnelsen av August reiste vi på en veldig etterlengtet sommerferie til Danmark. Her er noen få av veldig mange bilder fra turen vår:









 Turens høydepunkt var tur til Legoland, gøy for store og små:)







 Statsraad Lemhkul ved bryggen i Bergen laget av Lego.


 Etter noen dager kom svigermor og kompani ned også :)




 Hele gjengen samlet før vi skal reise hjem igjen



Aurora sin første og Gabriella sin andre ferie til Danmark ble en stor suksess og vi gleder oss til neste gang :)

søndag 31. august 2014

En liten oppdateing

Uff så dårlig jeg har blitt på blogging. Jeg har mye jeg tenker jeg skal blogge om, men så strekker ikke tiden til eller jeg rett og slett ikke orker.

Men her er en liten oppdatering på ka som skjer for tiden.

På tirsdag hadde vi takstmann på besøk, vi skal ikke selge men vil vite hvor mye huset har økt i verdi etter vi har pusset opp såpass mye. Så no venter vi i spenning på svar.
Føler vi ikke har gjort annet enn å pusse opp siden vi kjøpte huset og nå er det pause en god stund.

Jeg har blitt sagt opp på jobben min pga nedbemanning. Trist, men ikke noe å gjøre med bortsett fra å søke etter nye spennende muligheter. I morgen skal jeg på jobbintervju på en jobb som er her ute med oss. Vaage karosseri heter det og er såpass nært at jeg kan sykle til jobb. Så krysser fingrene for den :)

Så har jeg begynt et nytt og bedre liv for endte gang. Men denne gangen er motivasjonen bedre en noensinne, og den har gitt resultater. Skal skrive mer om det senere.

Aurora er forferdelig grinete for tiden og har vært det helt siden vi var på ferie. Tror det er en blanding av at ting ikke er som hun er vant med, nye rutiner, barnehagestart, tre tenner på vei opp og at det skjer så mye nytt. Får håpe det går seg til etterhvert.
Gabriella er derimot en engel i disse dager, lager teselskap, skattejakt og er såå søt. Litt testing av grenser bli det jo, merker at hun er mer sjalu av seg no som Aurora tar mer plass og i tillegg krever så mye oppmerksomhet. Hun er samtidig en utrolig omtenksom storesøster. Når Aurora griner så gjør hun alt mulig for at hun skal bli glad igjen, deler lørdagsgodtet sitt med henne og gir henne masse kos. Noe som er kjempe herlig for en mamma å se :)

På torsdag hadde min kjære bursdag og ble 28 år. Ble en mini feiring med kake og gave og besøk av et vennepar på kvelden :)


Søta mi har funnet spaden sin for å hjelpe å spa ut grus <3

Det var litt om oss.
Håper alle har en fin søndag!